آموزش نصب ADB و Fastboot در تمام سیستم عامل ها

آموزش نصب ADB و Fastboot در تمام سیستم عامل ها

آموزش نصب ADB و Fastboot

 

اگر از کاربران سونی یار باشید، حتما با آموزش های روت کردن گوشی یا فلش کردن رام مواجه شده اید. در این آموزش ها اغلب از  ADB  یا Fastboot صحبت می شود. این دو ابزار بسیار قدرتمند هستند، اما نصب آنها ممکن است آسان نباشد. به همین دلیل ما آموزش برای نصب ADB و Fastboot را برای شما آماده کرده ایم.

ADB و FastBoot چیست؟

این دو ابزار به شما اجازه می دهند فرمان های ترمینال به گوشی خود از طریق USB ارسال کنید. این دو کاربردهای متفاوتی دارند، اما معمولاً همزمان نصب می شوند. در زیر به طور بسیار خلاصه درباره ی این دو ابزار توضیح داده ایم:

  • Android Debug Bridge (ADB): به کمک این ابزار می توانید طیف وسیعی از دستورات را به گوشی خود ارسال نمایید.( برای اینکار حتما باید USB Debugging گوشی فعال باشد). این دستورات هم در زمان روشن بودن گوشی، و هم درحالت ریکاوری قابل ارسال است. ADB بیشتر هنگام روت بودن گوشی و برای ویرایش آن استفاده می شود اما می توانید از آن برای گوشی های روت نشده نیز استفاده کنید.
  • Fastboot: وقتی می خواهید فریمور گوشی را ویرایش کنید fastboot به کمک شما می آید. این ابزار دستوراتی را به بوت لودر شما می فرستد، به این ترتیب می توانید چیزهایی مانند کاستوم ریکاوری ها را فلش کنید. هرچند امکان فلش کل رام ها با این ابزار وجود ندارد، اما برای بسیاری از چیزها که ADB قادر به انجام نیست مفید است.

 

هردوی این ابزارها به همراه Android SDK هستند. اما  Android SDK حجم زیادی دارد درحالی که بسیاری از کاربران فقط به ADB  و Fastboot نیاز دارند. اگر می خواهید گوشی خود را روت، یا رام نصب کنید و نمی خواهید درگیر پیچیدگی های Android SDK شوید، با آموزش نصب ADB و Fastboot همراه باشید.

 

آموزش نصب ADB و Fastboot در ویندوز

آموزش نصب ADB و Fastboot

ما برای نصب ADB و fastboot، از ابزاری به نام Minimal ADB and Fastboot استفاده کنیم. برنامه را از این لینک دانلود و نصب نمایید. به همین راحتی! در حین نصب برنامه از شما می پرسد که آیا مایل به ایجاد میانبر در منوی استارت یا دسکتاپ هستید یا خیر. این میانبر درواقع فقط صفحه ی CMD را در فولدری که ADB و Fastboot را نصب کردید باز می کند. ( این مسیر به طور پیشفرض C:\Program Files (x86)\Minimal ADB and Fastboot\ است)

 

OS X

برای ساده سازی فرایند نصب ADB و fastboot روی OS X، ما از ابزاری استفاده می کنیم که به طور خودکار این کار را برای ما انجام می دهد.

به ترتیب زیر عمل کنید:

  • از این لینک اسکریپت را دانلود نمایید.
  • فایل را از حالت فشرده خارج کنید و پوشه ی Android را در دستکاپ قرار دهید.
  • یک پنجره ی ترمینال باز کنید.
  • عبارت cd Desktop/Android را تایپ کنید.
  • عبارت ADB-Install-Mac.sh/. را تایپ کنید.

چند لحظه صبر کنید تا عملیات نصب تکمیل شود.

 

لینوکس

The Easiest Way to Install Android's ADB and Fastboot Tools on Any OS

نصب ADB  و Fastboot در لینوکس باید تنها به یک فرمان احتیاج داشته باشد. اما از آنجا که ممکن است مخازن لازم نصب نباشد، ما از فرمان دیگری برای نصب این مخازن استفاده می کنیم.(اگر از Ubuntu استفاده می کنید می توانید مستقیماً سراغ فرمان دوم بروید).

برای نصب مخازن لازم فرمان زیر را اجرا کنید:

sudo add-apt-repository ppa:phablet-team/tools && sudo apt-get update

بعد از تکمیل( یا اگر از Ubuntu استفاده می کنید) دستور زیر را وارد نمایید:

sudo apt-get install android-tools-adb android-tools-fastboot

اکنون ADB و Fastboot نصب شده است.

 

شما راه بهتری برای نصب ADB و Fastboot می شناسید؟ با ما در میان بگذارید!

منبع

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. M j گفت:

    اقای محترم صفحه ترمینال چیه دیگه

  2. صابر گفت:

    سلام من گوشی سونیz2 دارم . گوشم یک دفعه خاموش شد و واکنشی نشون نمیده، وقتی هم به شارژ وصلش میکنم چراغش قطع و وصل میشه و وقتی به شارژ متصله و کلید پاور رو نگه می دارم یه لحظه آرم سونی میاد و دوباره گوشی خاموش میشه . ( با شارژر های مختلف برسی کردم )سعی کردم گوشی فلش کنم اما گوشی رو حالت flash mod نمیره و فقط یه لحظه چراغش سبز میشه اما گوشی رو حالت fastboot mod میره و چراغشم به طور ثابت ابی میمونه ولی صفحه نمایش خاموشه و گوشم توسط نرم افزار flashtool تو حالت fastbootشناسایی میشه اما نمی دونم دقیقا باید چیکار کنم چند جا هم نشون دادم ولی نتیجه نداشت ممنون میشم اگر کمکم کنید

  3. مهران گفت:

    سلام من روی سه تا سیستم با سیستم عامل ویندوز امتحان کردم مراحل نصب رو طی می کنه ولی عملا نصب نمیشه میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *