بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

 بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5 review

معرفی

گوشی Sony Xperia E5 یکی از ارزان ترین اسمارت فون های سونی در سال ۲۰۱۶ می باشد. طراحی زیبا و جذاب این گوشی ما را به یاد پرچم دار سونی، یعنی Z5، می اندازد.

مزایای کلیدی

صفحه نمایش ۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ x 720px و تراکم پیکسل ۲۹۴ppi

اندروید ۶٫۰ مارشمالو

چیپ ست MediaTek MT6735، پردازنده ی هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۳ GHz؛ Mali-T720 GPU، ۱٫۵ گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه ی داخلی

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو به صورت ۱۰۸۰p@30fos و فوکوس خودکار، دوربین جلو ۵ مگاپیکسل و ضبط ویدئو ۱۰۸۰@۳۰fps.

LTE Cat.4(150/50 Mbps)، وای فای دوبانده a/b/g/n، GPS/GLONASS/Beidou، بلوتوث ورژن ۴٫۰

حذف نویز فعال با میکروفون مخصوص

باتری غیرقابل حمل ۲۷۰۰mAh

 

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

معایب کلیدی

باتری غیرقابل حمل

عدم قابلیت شارژ سریع

 

در ساخت این گوشی از فلز استفاده نشده است و با توجه به این که با وجود بدنه ی پلاستیکی باتری قابل حمل نمی باشد، این می تواند برای سونی یک فرصت از دست رفته تلقی شود.

با این حال اندازه ی باتری مناسب است و با بهینه سازی های اندروید ۶٫۰ باید به خوبی جوابگو باشد.

یکی دیگر از موارد جالب در این گوشی دوربین های ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی عقب و جلو می باشند. هر دو دوربین دارای بهترین سنسورهایی است که تا به حال در گوشی های سری E دیده شده است.

Sony Xperia E5 review - Sony Xperia E5 review  - Sony Xperia E5 review  - Sony Xperia E5 review

جعبه گشایی

سونی اکسپریا ای ۵ به همراه یک سری لوازم جانبی متناسب با قیمت گوشی عرضه می شود. این لوازم عبارتند از یک کابل microUSB و آداپتر A/C که از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند. جعبه ی گوشی بسیار شیک و زیبا طراحی شده است. توجه داشته باشید که بسته بندی سونی در کشورهای مختلف متفاوت است.

The Xperia E5 box covers the basics - Sony Xperia E5 review The Xperia E5 box covers the basics - Sony Xperia E5 review

 

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

بررسی ظاهری Sony Xperia E5

اکسپریا ای ۵ ابعادی به ترتیب ۱۴۴ x 69 x 8.2mm دارد که اندازه ی مناسبی برای یک گوشی ۵ اینچی است.  این گوشی ممکن است کمی ضخیم به نظر برسد اما وقتی آن را در دست می گیرید با وزن ۱۴۷ گرمی آن احساس راحتی می کنید.

Sony Xperia E5 review

طراحی

ساخت پلاستیکی E5 جای تعجبی ندارد. درواقع سونی نیازی به دوباره کاری نداشته و از همان اصول طراحی به کار رفته در پرچمداران این شرکت به خصوص Xperia Z5 پیروی کرده است.

کناره های گوشی از انحنای خوبی برخوردار بوده و گوشه ها نیز مدور هستند. بدنه ی پشتی آن با انحنای ملایمی که در لبه ها دارد احساس بسیار خوبی در دست می دهد.

The Xperia E5 in the hand - Sony Xperia E5 review The Xperia E5 in the hand - Sony Xperia E5 review

چیزی که کمی نامناسب به نظر می سد این است که گلس روی صفحه نمایش به خوبی با لبه های پلی کربنات اتصال ندارد و در نتیجه با کشیدن انگشت به صورت افقی احساس عجیبی به دست می دهد.

علاوه بر این با توجه به عدم وجود دکمه های فیزیکی، در بالا و پایین فضای نسبتاً بزرگی وجود دارد.

در بالای صفحه نمایش خروجی صدا، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی، سنسورهای مجاورت و نور و LED اعلان در سمت چپ قرار دارد.

The front of the Xperia E5 - Sony Xperia E5 review The front of the Xperia E5 - Sony Xperia E5 review The front of the Xperia E5 - Sony Xperia E5 review

اسپیکر و میکروفون E5 مانند Xperia XA در زیر گوشی و پشت یک دریچه ی مشبک قرار دارد و پورت microUSB نیز کنار آن جای گرفته است. میکروفون حذف کننده ی نویز در بالا و در کنار جک هدفون ۳٫۵ میلی متری قرار دارد.

The speaker grille at the bottom - Sony Xperia E5 review 3.5mm jack at the top - Sony Xperia E5 review 3.5mm jack at the top - Sony Xperia E5 review 3.5mm jack at the top - Sony Xperia E5 review

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

جایگاه دکمه های کنترل صدا و دکمه ی power در سمت راست بوده و اسلات های microSD و سیم کارت نیز در کناره ی چپ گوشی قرار گرفته است.

The card slots on the left - Sony Xperia E5 review Controls are on the right - Sony Xperia E5 review Controls are on the right - Sony Xperia E5 review Controls are on the right - Sony Xperia E5 review

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی به خوبی در پشت و در قسمت چپ بالای گوشی به همراه یک فلاش در زیر آن جای گرفته است.

It would've been nice if the back and sides are one piece - Sony Xperia E5 review It would've been nice if the back and sides are one piece - Sony Xperia E5 review

در زیر بدنه ی پلی کربنات یک باتری ۲۷۰۰mAh وجود دارد.

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

صفحه نمایش

سونی Xperia E5 خود را با یک صفحه نمایش ۵ اینچی IPS LCD و رزولوشن ۷۲۰p مجهز کرده است. تراکم پیکسل ۲۹۴ppi برای گوشی های این رده مناسب است اما باید این را هم در نظر گرفت که کمپانی های در حال رشد توانسته اند با این قیمت گوشی های با صفحه نمایش ۱۰۸۰p ارائه بدهند.

Xperia E5 بر خلاف Xperia XA فاقد موتور Mobile Bravia 2 است.  باین وجود روشنایی و کنتراست صفحه مطلوب می باشد.

رنگ ها با میانگین deltaE 6.3 تقریباً دقیق هستند. شاید عالی به نظر نرسد اما توجه داشته باشید که حتی Xperia Z5 نیز صفحه نمایشی دارد که کمتر از این گوشی دقیق است.

می توانید تعادل رنگ سفید را از منوی Settings تنظیم نمایید. سونی همچنین گزینه ی روشنایی تطبیقی و Smart backlight را نیز در گوشی تعبیه کرده که در صورت نیاز صفحه نمایش را روشن نگه می دارد.

روشنایی Xperia E5 در نور بیرون نسبتاً مناسب است. هرچند به پای دیگر اعضای خانواده اکسپریا مثل XA، M و X نمی رسد اما با گوشی هایی مثل Moto G4 همرده است.

 

اتصالات

سونی اکسپریا E5 در دو مدل تک سیم و دو سیم عرضه می شود و دارای فناوری LTE Cat.4 و وای فای دوبانده a/b/g/n  است.

بلوتوث ۴٫۱ با امکان Low Energy و aptx و NFC از دیگر امکانات این گوشی می باشد.

اتصالات بی سیم شامل DLNA و Miracast است. خروجی تلویزیون وجود ندارد اما پورت USB برای استفاده از حافظه های خارجی از On The Go پشتیبانی می کند.

باتری

اکسپریا E5 از یک باتری ۲۷۰۰mAh برخوردار است که برای یک گوشی ۵ اینچی کافی می باشد؛ به خصوص وقتی گوشی ای مثل Xperia XA از یک باتری ۲۳۰۰mAh استفاده می کند. چیپ ست MediaTek داخل گوشی برپایه ی فناوری تولید ۲۸nm ساخته شده است که به اندازه ی رقبای ۱۴nm اش قدرت کارآمدی ندارد.

خوشبختانه ای ۵ در مقایسه با XA بسیار خوب عمل کرد و توانست رتبه ی ۴۷ ساعت را به دست آورد.

Sony Xperia E5 review

پخش ویدئو از مواردی است که باعث تخلیه ی شدید باتری می شود. در این قسمت این گوشی توانست ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه دوام بیاورد. E5 در بخش مرور وب زمان ۷ ساعت و ۳۸ دقیقه و در بخش مکالمه زمان ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه را کسب کرد.

خوشبختانه سونی حالت Stamina را در این گوشی نیز تعبیه کرده است. این حالت با محدود کردن روشنایی؛ رندر صفحه نمایش، ویبره و اطلاعات پس زمینه باتری را تا حد زیادی ذخیره می کند.

با این حال سونی می تواند با ارائه ی آپدیت های نرم افزاری در آینده عملکرد باتری را بهبود ببخشد. ما در زمان این بررسی از فریمور ۳۷٫۰٫A.1.133 استفاده می کردیم.

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

رابط کاربری

Sony Xperia E5 review

Xperia E5 مانند گوشی های سری X دارای اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو است.  حافظه ی داخلی گوشی ۱۶ گیگابایت است که تنها ۱۰٫۶ گیگابایت آن در دسترس است. اما می توانید از کارت حافظه برای ذخیره ی فایل های خود استفاده کنید.

صفحه قفل طوری تنظیم شده که تم اکسپریا را نشان دهد و به دلیل شفاف بودن اعداد ساعت، تصویر پس زمینه از داخل آن دیده می شود. برای باز کردن می توانید انگشت خود را به چپ یا بالا و برای نمایش اعلان ها به پایین بکشید.

Lockscreen - Sony Xperia E5 review Lockscreen settings - Sony Xperia E5 review Lockscreen settings - Sony Xperia E5 review

صفحه خانگی بدون تغییر مانده است. با کشیدن انگشت به سمت پایین برنامه های پرکاربرد شما به همراه برنامه های توصیه شده برای نصب نمایش داده می شود.

Homescreen - Sony Xperia E5 review App suggestions and search - Sony Xperia E5 review App suggestions and search - Sony Xperia E5 review App suggestions and search - Sony Xperia E5 review

منوی برنامه ها نیز شکل سنتی خود را حفظ کرده و با باز کردن آن برنامه های پیشفرض سونی را مشاهده می کنید.

Standard app drawer - Sony Xperia E5 review Standard app drawer - Sony Xperia E5 review Standard app drawer - Sony Xperia E5 review

تم های رایگان و غیررایگان برای زیباسازی رابط کاربری گوشی در دسترس هستند.

Xperia themes - Sony Xperia E5 review Xperia themes - Sony Xperia E5 review Xperia themes - Sony Xperia E5 review Xperia themes - Sony Xperia E5 review

نوار اعلان شکل ساده ی اندرویدی خود را حفظ کرده است. می توانید کاشی های دسترسی سریع را جابه جا نمایید و یا نور صفحه را تنظیم کنید. هرچند گزینه ای برای روشنایی خودکار در دسترس نیست و برای تنظیم آن باید به منوی Settings بروید.

Notification area is vanilla Android - Sony Xperia E5 review Notification area is vanilla Android - Sony Xperia E5 review Notification area is vanilla Android - Sony Xperia E5 review

App switcher حالت سه بعدی خود را مانند اندروید vanilla حفظ کرده است.

ویژگی Smart Cleaner در دوره های زمانی مشخص کَش برنامه های بلااستفاده را پاک می کند. می توانید این ویژگی را به طور کلی یا برای برنامه های خاص غیرفعال کنید.

Smart Cleaner frees up memory of both kinds - Sony Xperia E5 review Smart Cleaner frees up memory of both kinds - Sony Xperia E5 review Smart Cleaner frees up memory of both kinds - Sony Xperia E5 review Smart Cleaner frees up memory of both kinds - Sony Xperia E5 review

یکی از چیزهایی که اندروید سال ها فراموش کرده راه حلی برای بکاپ گیری است که اکنون سونی به شما ارائه می دهد. به این ترتیب می توانید از برنامه ها، مخاطبین، پیام ها و تنظیمات تلفن بکاپ بگیرید. فایل پشتیبان می تواند روی اکانت آنلاین سونی، روی کارت حافظه و یا روی دستگاه یو اس بی خارجی ذخیره شود. همچنین امکان زمان بندی بکاپ گیری وجود دارد.

Scheduled backups are the best way to prevent data loss - Sony Xperia E5 review Scheduled backups are the best way to prevent data loss - Sony Xperia E5 review Scheduled backups are the best way to prevent data loss - Sony Xperia E5 review

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

عملکرد

سونی از چیپ ست MediaTek MT6753 در گوشی Xperia E5 استفاده می کند. این چیپ دارای پردازنده هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۳ گیگاهرتز، ۱٫۵ گیگابایت رم و GPU دو هسته Mali-T720MP2 می باشد.

Sony Xperia E5 review

به طور کلی چیپ ست مدیاتک به خوبی می تواند صفحه نمایش ۷۲۰p را پشتیبانی کند. رابط کاربری روان است و به جز دربرنامه های خیلی سنگین، لگی مشاهده نمی شود.

 

دوربین

Sony Xperia E5 از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، ردیابی اشیا و بزرگنمایی دیجیتال ۳x برخوردار است.

Sony Xperia E5 review

رابط کاربری دوربین مشابه گوشی Xperia XA و دیگر گوشی های خانواده X است. حرکات عمودی جابه جا شدن میان حالت ها را راحت می کند و با حرکات افقی می توانید میان دوربین جلو و عقب جابه جا شوید.

Xperia Camera UI - Sony Xperia E5 review

سونی حالت های زیادی را برای دوربین ارائه داده است اما Superior Auto وجود ندارد. البته حالتی به نام Auto وجود دارد که همان کار مشابه را انجام می دهد اما حدس می زنیم به دلیل عدم وجود نام Superior، صحنه های ارائه شده در این حالت کمتر هستند.

ویژگی های پانوراما و حالت های AR در برنامه ی اصلی دوربین وجود ندارد اما می توانید این فقدان را با دانلود برنامه های دوربین جایگزین جبران کنید.

Additional camera settings - Sony Xperia E5 reviewAdditional camera settings - Sony Xperia E5 review

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

کیفیت تصویر

عکس های گرفته شده توسط این گوشی باکیفیت و با جزئیات کامل هستند. رنگ ها طبیعی به نظر می رسند اما طبق رسم سونی، تعادل سفید به سمت ته رنگ های سردتر می رود. حالت داینامیک مناسب است و با فعال سازی HDR بهتر هم می شود. متاسفانه تصاویر حتی در نور مناسب نویز زیاید دارد اما به طور کلی عملکرد دوربین خوب است.

HDR off - Sony Xperia E5 review HDR on - Sony Xperia E5 review
HDR off - Sony Xperia E5 review HDR on - Sony Xperia E5 review
HDR off - Sony Xperia E5 review HDR on - Sony Xperia E5 review

دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی نیز تصاویری با کیفیت با رنگ های خوب ضبط می کند.

Selfie camera doesn't disappoint - Sony Xperia E5 review

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

ویدئو

هردو دوربین سونی اکسپریا E5 ویدئوهای ۱۰۸۰pبا فریم ریت ۳۰fps ضبط می کنند. احتمالاً به دلیل محدودیت های سخت افزاری خبری از video HDR یا SteadyShot stabilization نیست.

ویدئوها با فرمت MP4 ذخیره شده و صدا با کیفیت ۱۲۸KBps و مونو ضبط می شود.

متاسفانه با ویدئوهای گرفته شده توسط این گوشی کاملاً ناامید شدیم. جزئیات خوب نیستند و رنج داینامیک نامناسب است .

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia E5

جمع بندی

Sony Xperia E5 review

سونی زحمت تولید گوشی های ارزان را به خود نمی دهد. گوشی های ارائه شده این شرکت در ۲۰۱۶ جزو گوشی های میان رده هستند اما دارای امکانات بسیار خوبی می باشند نظیر: صفحه نمایش بزرگ، تصاویر با کیفیت، قدرت پردازش مطلوب، NFC، اندروید مارشمالو و … .

معمولاً به گوشی های هوشمندی که نیاز به هزینه ی خیلی زیادی ندارند توجه چندانی نمی شود اما سونی با Xperia E5 کار نیکو کردن از پر کردن را انجام داده است. این گوشی تقریباً حالتی شبیه به Nexus 5 را به ما داد و این بسیار خوب است.

بسیاری از اسمارت فون ها ظاهر خوبی دارند اما عملکرد آنها مناسب نیست و کمتر گوشی ای پیدا می شود که کیفیت ساخت و طراحی و عملکرد خوبی داشته باشد و Xperia E5 در این موارد جزو گوشی های برتر می باشد.

ویژگی های کلیدی

  • طراحی لذت بخش و مینیمالیستی با کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش روشن و کنتراست مطلوب. یک تغییر رنگ قابل توجه هنگام نگاه کردن به گوشی از زاویه وجود دارد اما غیر از این رنگ ها مناسب هستند.
  • E5 با چیپ ست مدیاتک از عملکرد خوبی برخوردار است. این چیپ ست سریعتر از Snapdragon 410 اما کند تر از Snapdragon 615/617 می باشد.
  • عملکرد متوسط باتری با رتبه ی مقاومت ۴۷ ساعت.
  • بلندی اسپیکر کمتر از متوسط است اما با ClearAudio بهبود می یابد.
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسلی از جزئیات و رنگ های خوبی برخوردار است. حالت HDR خوب ولی آهسته است. حالت پانوراما وجود ندارد.
  • ویدئوهای ۱۰۸۰p فاقد جزئیات مناسب و رنج داینامیک هستند.
  • دوربین ۵ مگاپیکسلی سلفی مناسب است.

منبع

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. pouya.a گفت:

    عالیه.داشتم سونی اکسپریاc5سرچ میکردم این اومد زدم ببینم چجوریه واقعا نسبت به قیمتش می ارزه تنها فرقش با c5یک و دویست میلیونی اینه که ضد خش و ضد آب نیست ramهم بجای ۲گیگ۱٫۵گیگ داره ولی ۵۶۰هزار تومن براش خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *