بررسی تخصصی تلفن همراه Sony Xperia X Performance – ناجی ناموفق

سرانجام و بعد از نمایش ها و انتظارات فراوان جدید ترین پرچمدار خانواده گوشی های هوشمند اندرویدی سونی با نام Sony Xperia X Performance به بازار عرضه شد . این پرچمدار که در نمایشگاه MWC 2016 به طور کامل از طرف سونی معرفی شده بود هم اکنون برای خرید در بازار موجود است اگر چه مانند سایر گوشی های قبلی عرضه شده توسط سونی ، برخی از سیاست های غلط و قدیمی این شرکت در بخش گوشی های هوشمند اکسپریا ، ظاهر تقریبا یکسان گوشی با دیگر اعضای این خانواده و همچنین سیاست قیمت گذاری گوشی مثل قبل در بخش فروش گریبان گیر این پرچمدار تازه عرضه شده سونی شدند . در این مقاله به بررسی دقیق عملکرد ، ظاهر و سایر مشخصات کلیدی Sony Xperia X Performance می پردازیم .

بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia X Performance

SONY XPERIA X

طراحی :

طراحی کلی گوشی بسیار شبیه دیگر دستگاه های عرضه شده سری Sony Xperia X است و باز هم شاهد یک بدنه مستطیل شکل با گوشه هایی نسبتا گرد هستیم . سایر دکمه ها و قطعات نیز تقریبا همانند گوشی های قبلی سونی در سری X هستند و این پرچمدار نوآوری جدیدی را در بخش طراحی بدنه و ظاهر به همراه ندارد . تنها تفاوت کلیدی در بخش طراحی بدنه Sony Xperia X Performance با سایر گوشی های قبلی این سری را میتوان در کیفیت ساخت آن دانست . سونی در ساخت این گوشی از ترکیب آهن و شیشه استفاده نکرده و تمام بدنه این دستگاه را با آهن تراش کاری شده یک پارچه پوشانده است . در کل کیفیت بدنه را میتوان بسیار قوی و قابل اطمینان توصیف کردن اما همانند گوشی LG G5 پشت گوشی حس بدست گرفتن یک گوشی فلزی رده بالا و پرچمدار را به کاربر منتقل نخواهد کرد . وزن گوشی نیز نسبتا سنگین محسوب میشود و این گوشی با وجود وزن ۱۶۵ گرمی خود هنگام بلند کردن آن حس یک گوشی توخالی را به کاربر میدهد .

در بخش کناری دستگاه نیز شاهد دکمه ی مخصوص دوربین و بعد از آن دکمه کم و زیاد کردن صدا هستیم و در انتها نیز دکمه پاور دستگاه قرار داده شده است . همچنین در بخش سمت چپ گوشی محل ورود و خروج سیم کارت و microSD قرار داده شده اند . در کل طراحی دستگاه را میتوان در حد خوبی دانست و Sony Xperia X Performance به راحتی در دست جا می گیرد اما طراحی این گوشی در حد یک گوشی پرچمدار نیست و در این قسمت نسبت به قیمت خود نا امید کننده ظاهر می شود .

صفحه نمایش :

این گوشی از یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ ۵ اینچی IPS LCD با وضوح تصویر Full HD و تراکم پیکسل ۴۴۱ ppi بهره می برد که امروزه از نظر عددی در میان گوشی های پرچمدار که معمولا دارای صفحه نمایش هایی با وضوح Quad HD هستند بسیار پایین محسوب میشود اما باید در واقعیت دید که کیفیت صفحه نمایش توانسته تا در حد یک گوشی رده بالا و ۷۰۰ دلاری ظاهر شود ؟

تصاویر بسیار واضح اند و رنگ ها بسیار پر طراوت نشان داده میشوند ، همچنین روشنایی صفحه نمایش بیشتر از حد کافی است و به راحتی میتوان در زیر نور افتاب با گوشی کار کرد . زوایای دید نیز بسیار عالی هستند و در کل گوشی با وجود ارائه یک صفحه نمایش با وضوح Full HD هیچ مشکلی برای کاربر ایجاد نمیکند و کیفیت فوق العاده ای را به کاربر ارائه می دهد . همانند سایر گوشی های خانواده اکسپریا نیز شما قادر خواهید بود تا تراز سفیدی و طراوات و تند بودن رنگ های صفحه نمایش را به صورت دلخواه تغییر دهید . وجود کیفیت خوب صفحه نمایش باعث نمیشود تا از این حقیقت که چرا سونی با وجود قیمت بسیار بالای این گوشی و پرچمدار بودن آن همچنان از صفحه ای با وضوح ۴K استفاده نکرده و به استفاده از صفحه نمایش Full HD بسنده کرده است صرف نظر شود . فراموش نشود که سونی اولین شرکتی بودن که یک گوشی هوشمند با وضوح ۴K را در سال گذشته معرفی کرد .

عملکرد :

این گوشی از یک پردازنده ۸۲۰ Qualcomm Snapdragon با فرکانس ۲٫۱۵ GHz و پردازنده گرافیکی Adreno 530 و ۳ گیگابایت رم برخورد دار است که میزان رم آن از سایر گوشی های پرچمدار ( ۴ GB ) کمتر است اما این موضوع در تست های کیفی گوشی در مقایسه با سایر رقبا تاثیر چندانی نداشته . در کل Xperia X Performance بسیار سریع است و توانست تا عملکرد بسیار خوبی را از خود در تست های انجام شده نشان دهد . برنامه ها و بازی های گرافیکی بسیار سریع و راحت باز میشوند و تعویض بین برنامه و سایر عملیات همگی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شوند . بخش عملکرد دستگاه همانطور که از یک گوشی پرجمدار انتظار می رود یکی از بهترین بخش های این گوشی را شامل می شود .

سخت افزار :

Xperia X Performance تنها با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی موجود است اما از نظر فضا هیچ جای نگرانی نیست و سونی با قرار دادن یک درگاه microSD در بخش کناری آن شما را قادر می سازد تا حجم ۲۵۶ گیگابایت فضا به گوشی خود اضافه نمایید . پشتیبانی از NFC در این دستگاه به خوبی انجام می شود اما برخلاف سایر گوشی ها NFC به جای پشت گوشی در گوشه بالا و سمت چپ دستگاه قرار داده شده است .

دوربین :

از نظر مشخصات و روی کاغذ ، دوربین Xperia X Performance بسیار قدرتمند به نظر می رسد . دوربین جلویی ۱۳ مگاپیکسلی با قابلیت ثبت جزئیات بالای تصاویر که به صورت کامل نیاز های شما را شامل ویدئو چت و عکس های سلفی را پوشش می دهد و دوربین ۲۳ مگاپیکسلی پشت دستگاه با گشودگی دهانه لنز f/2.0 و فلش LED . با وجود این مشخصات بالا ، دوربین گوشی متاسفانه قابلیت فیلم گرفتن ۴K را ندارد و در عوض میتوانید ویدئو هایی با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه ذخیره نماید اگرچه در هنگام ضبط ویدئو ها سونی یک قابلیت جدید و  انحصاری به نام Predictive Hybrid Autofocus قرار داده که با اشاره دست شما به یک شی در ویدئو میتواند آن را به صورت خودکار دنبال کرده از آن فیلم بگیرید ، البته این قابلیت نیازمند آن است که شی مورد نظر سرعت حرکتی بالایی نداشته باشد .

محیط کاربری دوربین بسیار ساده و کاربرپسند طراحی شده و شما میتوانید از بین مود های مختلف اصلی شامل ویدئو ، عکس خودکار ، عکس دستی و همچنین حالت های اضافی و افکت های مخصوص سونی مثل اضافه کردن عکس صورت خود به تصویر و … یکی را انتخاب کنید .

دوربین گوشی از HDR پشتیبانی میکند اما این حالت فقط و فقط در قسمت عکاسی دستی موجود است که کمی نا امید کننده به نظر می رسد . در کل گوشی Xperia X Performance را میتوان در حد خوبی دانست اما نمی توان آن را بهترین در بین پرچمداران اندرویدی عنوان کرد زیرا با وجود جزئیات فراون در عکس های گرفته شده و رنگ های پر طراوات اشیاء ، ایراداتی همچون مشکل عکاسی در نور کم ، وجود برخی نویز ها در تصاویر به خصوص در فصای باز و … وجود دارند که کیفیت عکس های گرفته شده را کمی پایین تر از حد انتظار برای پرچم دار سونی می آورند .

نرم افزار :

 در بخش نرم افزار گوشی دارای آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یا همان مارشمالو ( اندروید ۶ ) است که رابط کاربرای Xperia به آن اضافه شده . بخش نرم افزار همواره یکی از بخش های قدرتمند گوشی ها سونی محسوب میشود و در پرچمدار این شرکت نیز این ویژگی بارز است . برنامه های اختصاصی سونی نیز مثل Lifelog ، PlayStation و … نیز همانند همیشه به صورت پیش فرض بر روی دستگاه وجود دارند .

ویژگی های جانبی زیاد و جالبی نیز مانند دوباره ضربه زدن برای باز کردن گوشی ، وجود پک آیکن ها ، موتور ساخت و شخصی سازی تم ها برای تغییرات هرچه بیشتر تم ها و محیط درونی گوشی به صورت پیش فرض قرار داده شده اند که می توانند کابردی و مفید باشند .

مشخصات :

مشخصات گوشی Sony Xperia X Performance :

   صفحه نمایشصفحه نمایش ۵ اینچی IPS LCD – رزولوشن Full HD – تراکم پیکسل ۴۴۱ ppi
      پردازندهپردازنده چهار هسته ای ۸۲۰ Qualcomm Snapdragon با فرکانس ۲٫۱۵ گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی Adreno 530

         رمGB 3
     حافظه۳۲ GB حافظه داخلی – قابل ارتقا توسط درگاه microSD تا ۲۵۶ GB
       دوربیندوربین پشت ۲۳ مگاپیکسل دارای گشودگی دهانه لنز f/2.0 و LED flash

دوربین جلو ۱۳ مگاپیکسل دارای گشودگی دهانه لنز f/2.0

     ارتباطاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac – Bluetooth 4.2 – GPS + GLONASS – NFC – microUSB 2.0
  سیستم عاملAndroid 6.0 Marshmallow
        باتری۲,۷۰۰ mAh
       اندازهوزن دستگاه : ۱۶۴٫۴ گرم

۱۴۳٫۷ در ۷۰٫۴ در ۸٫۷ میلی متر

 

تصاویر :

 

ارزش گذاری و جمع بندی :

 Sony Xperia X Performance بدون شک یکی از گوشی های خوب و قدرتمند فعلی بازار گوشی های هوشمند اندرویدی است و قابلیت ها و ویژگی های بسیار خوبی را با وجود برخی مشکلات و نقص های سخت افزاری و نرم افزاری به کاربر ارائه می دهد . اما ضعف گوشی آنجایی مشخص می شود که آن را با دیگر پرچمداران اندرویدی هم قیمت آن مقایسه کنیم . Sony Xperia X Performance در مقابل گوشی های هم قیمت رقیب خود مانند LG G5 ، HTC 10 و Samsung Galaxy S7 از قابلیت ها و امکانات بسیار کمتری بهره مند است و از نداشن یک صفحه Quad HD ، اسکنر اثر انگشت و دوربینی با قابلیت ضبط ویدئو های ۴K رنج می برد و گوشی های ارزان تری با ویژگی ها و امکانات نزدیک به آن مانند OnePlus 3 وجود دارند که در هنگام خرید ممکن است به جای این گوشی به آن ها فکر کنید .شاید اگر  Sony Xperia X Performance از قیمت پایین تری بهره مند بود ( ۵۰۰ دلار به جای ۷۰۰ دلار ! ) می توانست به یکی از گزینه های اصلی خرید برای کاربران اندرویدی تبدیل شود .

نقاط مثبت گوشی :

  • بهره گیری از طراحی کلاسیک سونی
  • به کار گیری آهن در پشت و بدنه دستگاه
  • وجود نرم افزار های کاربردی و محبوب به صورت پیش فرض
  • پشتیبانی از درگاه کارت حافظه خارجی ( microSD )
  • دوربین با کیفیت و قدرتمند
  • دارای بلندگو های قوی در جلوی دستگاه
  • صفحه نمایش با کیفیت

نقاط منفی گوشی :

  • عدم وجود حسگر اثر انگشت
  • عدم پشتیبانی از ضبط ویدئو های ۴K
  • دکمه های صدا و دوربین حس یک گوشی پرچمدار را منتقل نمی کنند
  • قیمت بسیار بالا نسبت به ویژگی ها و نواقص دستگاه

 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *