بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia Z5

وقتی آینده سونی نامعلوم است، این غول ژاپنی نیاز دارد تا یک محصول قابل توجه ارائه کنند تا بتوانند مشتریان گوشی های هوشمند را جذب کند. سونی اخیرا سه عضو جدید خانواده Sony Xperia را معرفی کرده، برای کسانیکه صفحه نمایش کوچکتر را ترجیح میدهند Xperia Z5 Compact و یک گوشی فوق العاده با داشتن ویدئو ۴K برای اولین بار به نام Sony Xperia Z5 Premium و میان این دو گوشی مدل Xperia Z5 معرفی شده است.
در این مقاله می خواهیم گوشی Xperia Z5 را بطور جامع بررسی کنیم، ببینیم آیا این گوشی همانی است که منتظر آن بودیم؟

طراحی
ظاهر این گوشی برای کسانیکه که این چند سال از سری Xperia استفاده کرده اند بسیار آشنا می باشد. این گوشی بسیار لوکس و ضرافت خاصی نسبت به بقیه گوشی های هوشمند بازار دارد. دور گوشی یک قاب فلزی صاف با یک شیشه مات پشت گوشی داریم.
sony-xperia-z5-review-1
پشت گوشی یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با یک فلش LED در زیرش داریم.  طراحی نسبتا زیباست ولی شیشه پشت آن گوشی را لغزنده میکند. گوشی ضخامت زیادی ندارد ولی نسبت به Z3 کمی بزرگتر است، هرچند با ۱۵۴ گرم، وزن مناسبی دارد.
sony-xperia-z5-review-2
در جلوی گوشی صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی اچ دی را مشاهده میکنیم. بالا و جلوی گوشی دوربین دوم قرار دارد با یک چراغ هشدار دهنده که در حالت عادی سفید است ولی می توانید آن را تغییر دهید. اگر کمی با دقت به جلوی گوشی نگاه کنید اسپیکرهای استریو را مشاهده می کنید. اسپیکرها صدای خوبی دارند هرچند زیاد بلند نیستند.
sony-xperia-z5-review-3
در سمت راست گوشی، ما با طرح بندی آشنایی مواجه می شویم که شامل دکمه دوربین و دکمه های صدا کمی پایین تر نسبت به گوشی های سری Xperia قرار گرفته است. متاسفانه این مکان، فشار دادن دکمه ها را برای دست چپ و راست کمی سخت کرده است. دکمه روشن و خاموش کردن همچنان در وسط، سمت راست گوشی است.

sony-xperia-z5-review-4
در پایین گوشی جای شارژ آن وجود دارد. در سمت چپ گوشی جای سیم کارت و کارت حافظه میکرو است. البته باز کردن آن و قرار دادن سیم کارت و کارت حافظه با ناخن کمی سخت است ولی دلیل این کار به محافظت از گوشی در برابر گرد و خاک و … میباشد.

صفحه نمایش
در دنیا که خیلی از برند های مهم به سمت کیفیت QHD می روند یا حتی ۴K ولی گوشی Xperia Z5 همچنان روی کیفیت ۱۰۸۰p باقی مانده است.  صفحه ۵٫۲ اینچی گوشی یک رزولیشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ می دهد که حاصل آن تراکم ۴۲۸ پیکسلی است. در کل صفحه نمایش خوبی است، از لحاظ رنگ فوق العاده است. رنگها بسیار با طراوت و طبیعی.
sony-xperia-z5-review-5
نور زیاد صفحه باعث میشود زیر نور خورشید زیاد دیده نشود ولی بهرحال روشنایی آن از خیلی از رقبا بهتر است.
کیفیت صفحه اچ دی گوشی در مقایسه با گوشی های دیگر که ۱۰۸۰p هستند زیاد قابل توجه نیست. در کل اینطور به نظر می رسد که گوشی نسبت به مدل Z3 کمی رو به عقب رفته است. در کل صفحه نمایش آن بد نیست.

عملکرد سخت افزار
گوشی Xperia Z5 دارای پردازنده Snapdragon 810 هشت هسته ای، Adreno 430 GPU و ۳ گیگابایت رم میباشد. همچنین حافظه داخلی آن ۳۲ گیگابایت انتخاب شده که با کارت حافظه قابل ارتقا است.
گوشی دارای Wi-Fi 802، جی پی اس a/b/g/n/ac، بلوتوث ۴٫۱ و ۴G LTE و NFC. همچنین دارای اسکنر اثر انگشت، ضدآب و اسپیکرهای جلویی با کیفیت میباشد.
شما وقتی عبارت Snapdragon 810 را می شنوید این جمله به ذهنتان میرسد که گوشی مشکل داغ شدن یا لگ خواهد داشت؟ آیا واقعا ۸۱۰ باعث داغ شدن گوشی می شود؟
وقتی من برای اولین بار گوشی را خریدم و نرم افزارهای مورد نظرم را نصب کردم گوشی داغ کرد ولی این داغ شدن در گوشی های مثل LG G4، Note 5 و OnePlus2 fh با همان نرم افزارها نیز رخ داد. در کل ما به کمی داغ شدن گوشی توجه نمی کنیم ولی در هنگام اجرای بازیها، گوشی Z5 به مقدار قابل توجه ای داغ میکند.
sony-xperia-z5-review-6
از نظر فنی شاید زیاد داغ کند ولی جوری نیست که احساس کنید. برای اینکه گوشی از داغ کردن شدید در هنگام اجرای نرم افزاری از کار بیفتد باید کارهای دیوانه واری انجام دهید مانند ضبط کردن ویدئو با کیفیت ۴k به مدت ۲۰  دقیقه. داغ کردن شاید مشکل مهمی برای اکثر کاربران نباشد ولی در کل عملکرد سخت افزاری Z5 چگونه است؟ خیلی خوب.
رابط کاربری و لگ آزاد آن و همچنین پردازنده ۸۱۰ باعث میشود در هنگام بازی کردن و کارهای دیگر بسیار خوب و بدون لگ کار کند.
یکی از چیزهایی که خیلی کم آزاردهنده است اندازه باتری آن است ولی با این حال باتری ۲۹۰۰ mAh آن از مدل Z3 کوچکتر است. آیا این اندازه مشکلی بوجود می آورد؟ خوشبختانه نه. اگر در استفاده از آن افراط بیش از حد نکنید گوشی به شما تا یک روز کامل هم کار میدهد. همچنین با پکیج هایی که شرکت سونی درون گوشی قرار داده مانند حالت Stamina Mode و Ultra Stamina Mode می توانید شارژ زیادی ذخیره کنید.
بدون استفاده از حالتهای ذخیره شارژ می توانید بین ۴ تا ۵ ساعت پشت سر هم از گوشی استفاده کنید مانند باز کردن سایتها، فرستادن تعداد زیادی پیامک و گرفتن عکسهای زیاد در طول روز.

دوربین
بعد از چندین نسل از گوشی ها که با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی کار می کردند، Xperia Z5 دوربین خود را به ۲۳ مگاپیکسل ارتقا داد. در کنار این پیشرفت شما فوکوس خودکار و فلش LED نیز خواهید داشت ولی متاسفانه کیفیت آن عالی نیست و ۲۳ مگا پیکسل کمی گمراه کننده است. گوشی می تواند تا ۲۳ مگاپیکسل عکسبرداری کند ولی به علت بهینه نبودن نرم افزارعکسها مانند دوربین ۸ مگاپیکسلی است. شما اگر عکسهای گوشی Z5 را با یک دوربین که واقعا ۸ مگاپیکسل است مقایسه کنید شاید آن دوربین ۸مگاپیکسلی بهتر هم عمل کند.
sony-xperia-z5-review-7
در حالتی که روشنایی طبیعی باشد عکسها تقریبا خوب می شوند. جزییات عکسها مشخص و رنگهای آن خیلی خوب هستند. محدوده دینامیکی آن خوب است هرچند بعضی اوقات به نظر می رسد بیش از حد کار می کند ولی غیر معمول هم نیست. در روشنایی زیاد عملکرد آن خیلی خوب است و در روشنایی متوسط عکسها مانند سلفی ها خوب هستند ولی دانه های ریز در عکسها دیده می شود. حتی در روشنایی خیلی کم که جزییات عکسها مشخص نیستند ولی کیفیت عکسها بد نیستند.
sony-xperia-z5-review-8
فیلمبرداری گوشی بسیار خوب است و دوربین فیلمهای باکیفیتی می گیرد حتی با کیفیت ۴K هم میتوانید فیلمبرداری کنید که باعث داغ شدن گوشی می شود.
در کل دوربین خوبی برای این مدل قرار داده شده است که از خیلی از دوربین های افتضاح بازار بسیار بهتر عمل می کند.

نرم افزار
قسمت عالی این گوشی، بخش نرم افزاری آن است که از اندروید Lollipop 5.1.1 تشکیل شده است. شرکت سونی برای این مدل ویژگی های کمی نیز اضافه کرده است مانند تغییر ظاهر ساعت گوشی روی قفل صفحه نمایش، تنظیم و مرتب کردن آیکون ها و حتی پنهان کردن آنها در قسمت پیام های هشداردهنده که از بالای گوشی پایین آورده میشود.
آزادی انتخاب که چه آیکونی در نوار وضعیت نشان داده شود بسار خوب میباشد مثلا می توانید درصد شارژ گوشی یا ساعت را مخفی کنید کاری که تقریبا در اندروید Marshmallow انجام میشود. تم ها نیز با عکس زمینه متحرک وجود دارند که هرجای صفحه نمایش را لمس کنید آن قسمت حرکت میکند.
sony-xperia-z5-review-9
مهمترین ویژگی این گوشی راحت کار کردن با آن است. شما بعد از اینکه دستگاه را روشن کردید چند دقیقه خیلی کوتاه شاید لگ بزند ولی بعد از آن بسیار روان و عالی کار میکند و شما هیچ لگ یا کندی حس نمی کنید.

نتیجه گیری
آیا خرید این گوشی برای کسانیکه مدل Z3 را دارند به صرفه است؟ در کل زیاد فرقی نکرده اند. یک اسکنر اثر انگشت که عالی کار میکند و سنسور دوربین بهتری برای این مدل اضافه شده است ولی در کل باز هم تفاوت زیادی رقم نمی زند. قطعات داخلی عملا با گوشی Z3 یکسان است. شخصا فکر نمیکنم کسانی که گوشی Z3 دارند برای خرید Z5 اقدام کنند. ولی اگر به دنبال یک گوشی قابل اطمینان و زیبا می گردید، Sony Xperia Z5 می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *